دانستنیهای طلایی زكات فطر یا صدقه فطر 

361

#تعریف_و_حکم
، زكات یا صدقه یی است كه با پايان يافتن رمضان بر تمامی مسلمانان واجب مي گردد.

– ابن عمر فرمود:
«پیامبر زکات فطر را که یک صاع خرما یا جو است بر هر مسلمان برده، آزاد، مرد، زن، کوچک و بزرگ واجب کرد و دستور داد که پیش از خروج مردم به طرف نماز عید، پرداخت شود»
(بخاری، مسلم، ترمذی، ابوداود و نسایی)

– ابن عباس فرمود:
«پیامبر زکات فطر را به عنوان پاک کننده‌ روزه‌ دار از سخنان بیهوده و دشنام و به عنوان رزق و خوراکی برای مساکین واجب کرده است.
پس هر کس آن را قبل از نماز عید بدهد، آن زکاتی قبول است و هر کس آن را بعد از نماز عید پرداخت کند، صدقه ‌ای همچون سایر صدقات است.
(ابن ماجه و ابوداود)

#شرط_وجوب
زکات فطر بر هر مسلمان آزادی که بیش از قوت یک شبانه روز خود و خانواده ‌اش را داشته باشد، واجب است.
و بر شخص واجب است که زکات فطر خود و کسانی را که نفقه آنها بر عهده او است مانند همسر و فرزندان و خدمتکارش اگر مسلمان باشند راهم بپردازد.

– رسول الله فرمود :
«پیامبر به دادن زکات فطر از کوچک و بزرگ و آزاد و برده، و کسانی که نفقه آنها بر عهده شما است امر فرموده است»

– رسول الله فرمود :
همه صدقه فطر بدهند، ثروتمند هم صدقه‌ فطر بدهد، الله تعالى به وسیله صدقه فطر او را پاک می‌ کند و فقیر هم بدهد، چون بیش از آن‌ چه داده است، خداوند به او بر می ‌گرداند.
(سنن أبی داود)

#مقدار_و_اندازه
مقدار زکات یا صدقه فطر در فقه حنفی نصف صاع از گندم یعنی ۲ کیلو و ۳۲۰ گرام،و یا از جو و خرما و کشمش یک صاع یعنی ۴ کیلو و ۶۴۰ گرام است .
– ابن عباس رضی الله عنهما می گوید:
پیامبر صلى الله علیه وسلم صدقه‌ فطر را بر کوچک و بزرگ، آزاده و غلام، مرد و زن فرض کرده است؛ نصف صاع از گندم یا یک صاع از خرما یا جو.
(رواه النسائی)

– عروه بن زبیر می‌ گوید:
«اسماء دختر ابوبکر در زمان پیامبر زکات فطر افراد آزاد و بردة خانواده‌اش را می ‌داد که مقدار آن دو مد(نصف صاع) گندم با یک صاع خرما بود، با مد و صاعی که قوت را با آن پیمانه می‌کردند»
(شرح معانی الاثار، طحاوی)

و اگر به جای نصف صاع گندم، یک صاع یا بیش از آن پرداخت شود، بهتر است.
– چنان ‌که حضرت علی می ‌گوید:
نصف صاع بر شما واجب است؛ اما چون خداوند متعال وسعت مالی عنایت فرموده است، پس شما هم صدقه فطر را بیش ‌تر کنید: یک صاع از گندم یا غیر آن را بدهید.
(سنن النسائی)

نکته :
پرداخت قیمت فطریه،در مذهب امام شافعی و امام مالک و امام احمد بن حنبل رحمة ‌الله علیهما جایز نمی ‌باشد.
ولی علمای احناف به این رای هستند که میشود تا قیمت فطریه به پول پرداخت شود، چون هدف زدودن فقر افراد مستحق است و در عصر حاضر اولاترین شیوه پرداخت قیمت جنس فطریه است تا پرداخت جنس خود فطریه !
برای معلومات بیشتر لطف کرده به سخنرانی شیخ القرآن عبدالسلام عابد سر بزنید :
www.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DYgp-50h3LkA&h=ATPG4oMgxU_DdayhAh5kD-cE6I4VnixFp4N8BFtIqm4BdibF4Q2I1mfAjolBwLsf-XS0xaCKcDScnKjNj6q_IlX-u7H4O42NpNeF8nP4Zl_mFXL7BS-2aiYhPMTw&s=1

#وقت_وجوب و #وقت_پرداخت
وقت وجوب ذکات یا صدقه فطر طلوع صبح صادق روز عید است.
و مستحب است که صدقه‌ فطر روز عید، قبل از نماز عید ادا گردد.
به تأخير انداختنش از روز عيد درست نیست، ولي تعجيل در پرداخت زكات فطر از همان آغاز رمضان جايز است .

– از نافع روایت است:
(کان ابن عمر یعطیها الذین یقبلونها، و کانوا یعطون قبل الفطر بیوم أو یومین)
«ابن عمر زکات فطر را به کسانی که آنرا قبول می ‌کردند می ‌داد و به آنان یک یا دو روز قبل از عید داده می ‌شد»
و تا وقتیکه پرداخت نشود، از ذمه شخص ساقط نمیگردد.

– ابن عباس گوید:
«پیامبر زکات فطر را به عنوان پاک کننده‌ روزه‌ دار از سخنان بیهوده و دشنام و به عنوان رزق و خوراکی برای مساکین واجب کرده است.
پس هر کس آن را قبل از نماز عید بدهد، آن زکاتی قبول است و هر کس آن را بعد از نماز عید پرداخت کند، صدقه ‌ای همچون سایر صدقات است(به عنوان زکات فطر محسوب نمی ‌شود)
(ابن ماجه و ابوداود)

#مستحقین
مستححقین صدقه فطر همان افرادی هستند که مستحق دریافت ذکات فرضی هستند ،
از جمله میتوان از فقرا و مساکین ،مدیون و مقروض ،مجاهدین بر حق البته در صورت دریافت و تشخیص …

برای فرد زکات دهنده، جایز است که زکات مال خویش را بر تمامی این اصناف [هفتگانه] صرف نماید.
و همچنین برای وی جایز است که آن را فقط بر یک صنف [یا یک نفر از یک صنف] به همراه وجود سایر اصناف صرف نماید.
و در زکات، اصل و بهتر آن است که زکات را بر خویشاوندان و بستگان خویش که بدو نزدیکترند به ترتیب قوّتِ قرابت و خویشاوندی صرف نماید.
یعنی نخست آن را به برادران، فرزندان برادران،کاکا ها، ماما ‌ها، ذوی ‌الارحام صرف نماید.
سپس آن را در میان همسایگان و بعد در اهل محلّه؛ آنگاه در میان همکاران و هم‌ پیشه ‌وران خود، و در آخر در میان همشهریانش صرف نماید.
تهیه و ترتیب در مرکز تحقیقاتی و تخصصی اسلام اصیل .
نشر مطلب صدقه جاریه است…

جهت دریافت مطالب بیشتر اسلامی از وب سایت ما دیدن نمایید :
www.riarf.com