نگهداری سگ از دیدگاه اسلام !
نگهداری سگ از دیدگاه اسلام !
مساله نجاست سگ یکی از مسائل فقهی اسلام است، که در جامعه امروزی اطلاع از چگونگی آن برای بسیاری حائز اهمیت است. عده ای از سر کنجکاوی می خواهند بدانند که:
– چرا اسلام سگ را نجس می داند؟
– در کدام آیه یا روایت از متون دینی ما، علت نجاست سگ بیان شده است؟
این افراد در این حکم، شک و شبهه ای ندارند و تنها از فلسفه نجاست سگ سوال می کنند.و می خواهند بدانند: آیا در اسلام فقط حکم نجاست سگ بیان شده یا علاوه بر این، به فلسفه این حکم نیز اشاره ای شده است؟
عده ای نیز دم از حقوق حیوانات می زنند و حکم نجاست را بر خلاف حقوق سگ می دانند!
از نگاه آنان سگ یک حیوان با وفا است و همین را دلیلی برای طهارتش می دانند،و از کوچک ترین دستاویزها برای اثبات سلیقه شان استفاده می کنند و میگویند:
– مگر می شود سگ با این وفاداریش نجس باشد؟
– قرآنکریم با نام بردن از سگ اصحاب کهف، از این حیوان تمجید کرده است!
کسی از این عزیزان بپرسد که :
– نام بردن از سگ اصحاب کهف در قرآن چه ربطی به نجاست یا طهارت سگ دارد؟
– وفاداری سگ و مفید بودنش ، چه ربطی به عدم نجاست او دارد؟
برخورد سلیقه ای با مسائل و ربط دادن همه چیز برای اثبات سلیقه شخصی، بخصوص برای کسانی که صلاحیت اظهار نظر در مسائل شرعی را ندارند تا جایی پیش می رود که در اصل و اساس مساله ای تشکیک می کنند.
کسی ازین عزیزان بپرسد که :
– اگر مفید بودن و وفادار بودن سگ برای حکم به طهارتش کافی باشد، پس آب منی که سر آغاز حیات و وسیله یی تولید نسل انسان بعد از ادم و هوا است ،نباید نجس باشد!؟
– آیا کسی در فواید و نیاز انسان به آب منی و همچنین در نجس بودن آن شک دارد؟
– اگر مفید بودن و وفادار بودن سگ برای حکم به طهارتش کافی باشد، پس خون که حیات انسان با کمبود آن در خطر می افتد، نباید نجس باشد؟
– آیا کسی در فواید و نیاز انسان به خون و همچنین در نجس بودن آن شک دارد؟
– آیا به بهانه ی اینکه انسان اشرف مخلوقات هست، می توان نجاست آب منی و خون او را انکار کرد؟
یکی دیگر از سوالات مطرح در مساله نجاست سگ، اینست که آیا در قرآنکریم به پاکی و یا به نجاست سگ اشاره ای شده است یا نه؟
در قرآن کریم در سه مورد از سگ سخن گفته شده،که هیچکدام دلیل بر پاک بودن یا نجس بودن سگ نیست و آنها عبارتند از:
1- ماجرای سگ اصحاب کهف: خداوند در سوره کهف در مورد سگ اصحاب کهف چنین می فرماید:
وَكَلْبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَيْهِ بِالْوَصِيدِ.
و سگ آنها دستهای خود را بر دهانه غار گشوده بود (و نگهبانی میکرد)!
دقت کنید که در این آیه هیچ گونه اشاره ای به طهارت و نجاست سگ نشده است:
وَكَلْبُهُم = و سگ شان
بَاسِطٌ = گشوده بود
ذِرَاعَيْهِ = دستهای خود را
بِالْوَصِيدِ = بر دهانه غار
نهایت استفاده ای که از این آیه می شود، اینست که:
اصحاب کهف سگ نگهبان چوپان را همراه داشتند، که در دهانه غار، یعنی محلی غیر از محلّ استراحت اصحاب کهف آرمیده بود!
2- ماجرای بلعم باعورا: خداوند در سوره اعراف، بلعم باعورا را به سگ تشبیه کرده است و چنین می فرماید:
«فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ اَلْکَلْبِ إِنْ تَحْمِلْ عَلَیْهِ یَلْهَثْ أَوْ تَتْرُکْهُ یَلْهَثْ»
سخن از یک عالم دانشمند است که ابتدا در مسیر حق بود، به گونهاى که کسى انتظار انحراف او را نداشت. سرانجام دنیاپرستى و پیروى از هواى نفس او را به سقوط کشاند. به نحوى که تشبیه به سگ شده است.
در این آیه نیز نه سخن از طهارت سگ است و نه سخن از نجاست آن آمده است.
3- حکم صید سگ شکارچی: خداوند در ابتدای سوره مائده می فرماید:
«یَسْأَلُونَکَ مَاذَا أُحِلَّ لَهُمْ قُلْ أُحِلَّ لَکُمُ الطَّیِّبَاتُ وَمَا عَلَّمْتُمْ مِنَ الْجَوَارِحِ مُکَلِّبِینَ تُعَلِّمُونَهُنَّ مِمَّا عَلَّمَکُمُ اللَّهُ فَکُلُوا مِمَّا أَمْسَکْنَ عَلَیْکُمْ وَاذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَیْهِ …»
از تو سۆال مىکنند چه چیزهایى براى آنها حلال شده است؟ بگو : آنچه پاکیزه است ، براى شما حلال گردیده؛ و (نیز) صید حیوانات شکارى و سگهاى تربیت یافته … .
در این آیه سخن از حلال بودن گوشت حیوانی است که توسط سگ شکاری صید شده است نه نجاست یا طهارت سگ، هرچند دلالت بر قابل استفاده بودن صیدی که توسط سگ شکاری انجام شده دارد و در روایات نیز آمده است که این صید را می توان پس از شستن محل تماس سگ استفاده کرد.
حال که ثابت شد قرآن دلالتی بر نجاست و طهارت سگ ندارد،پس چگونه میتوان نتیجه گرفت که سگ پاک است و یا نجس است؟
پاسخ اینست که:
اولاً: قرآن کریم در احکام فقهی معمولا به کلیات بسنده کرده است. به عبارتی دیگر قرآن همچون قانون اساسی است که فروع قوانین مدنی، حقوقی، جزائی و … را در آن نمی توان یافت.
ثانیاً: تبیین و تفسیر قرآن کریم را به پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) سپرده است، «وَ أَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ»
یعنی ای پیامبر ما ذکر( قرآن ) را بر تو نازل کردیم تا برای مردم آنچه را بر ایشان نازل شد (قرآن) تبیین و تفسیر نمایی!
بر علاوه خود قرآن دستور داده که علاوه بر آنچه خداوند در قرآن بیان فرموده، از سخنان پیامبر(صلی الله علیه وآله) اطاعت کنیم:
«وَ مَا آَتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ مَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»
بر آنچه پیامبر دستور داده بپذیرید و از آنچه منع کرده ،اجتناب کنید !
پس به این نتیجه می رسیم که شریعت اسلام از دو مرجع عمومی گرفته میشود ، قرآن کریم و سنت یا حدیث صحیح پیامبر اسلام !
دوباره دقت کنید که قرآن کریم در احکام فقهی معمولا به کلیات بسنده کرده است، و جزیات و کیفیت و کمیت آنها را بدوش پیامبر گذاشته تا برای مردم تعلیم دهد .
مثلا احکام ادای نماز ،حج ،روزه ،ذکات و صد ها قضیه یی دیگر در قرآنکریم امده اما کیفیت و کمیت انها در قرآنکریم نیامده و پیامبر اسلام آنرا در سنت یا احادیث صحیحه خود بیان کرده !
پس بیایید ببینیم که پیامبر اسلام در باره نگهداری سگ چه توصیه کرده !؟
شریعت اسلام نگهداری از سگ را برای مسلمانان حرام گردانده و علت آن هم اینست که سگ حامل ویروسها و مکروبهای زیادی در خود است علی الخصوص در آب دهان سگ که برای صحت انسان خطیر میباشد !
و عاقبت فردی که سگ را در خانه نگهداری میکند اینست که فرشته رحمت از امدن به خانه وی اجتناب میکند،
و از طرف دیگر هر روز به اندازه یی یک قیراط یا دو قیراط از اجر وی کم میشود.
البته تنها سگ شکاری یا سک نگهبان گله و مزرعه ازین امر به رویت استثنا شده است.
– از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله ﷺ فرمود: کسی که سگی جز سگ گله یا سگ شکار نگه بدارد هر روز به اندازهی دو قیراز از پاداش اعمالش کم میشود.
بخاری (۵۱۶۳) و مسلم (۱۵۷۴).
– از این حدیث بر میایید که تا چه حد ویروسهای سگ برای صحت انسان خطیر بوده میتواند !
از ابوهریره رضی الله عنه روایت است که رسول الله ﷺ فرمود: [روش] پاکی ظرف یکی از شما اگر سگ در آن دهن زد این است که آن را هفت بار بشود؛ که بار اول آن با خاک باشد. مسلم (۲۷۹).
– پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در حدیث «إِنَّ جَبْرَئِيلَ أَتَانِي فَقَالَ: إِنَّا مَعْشَرَ الْمَلَائِكَةِ لَا نَدْخُلُ بَيْتاً فِيهِ كَلْبٌ وَ لَا تِمْثَالُ جَسَدٍ- وَ لَا إِنَاءٌ يُبَالُ فِيهِ»
فرمود: جبرئيل پیشم آمد و گفت: ما فرشته ها وارد نشويم در خانه اى كه در آن سگ يا مجسمه تن باشد و يا ظرفى باشد كه در آن بول كنند.»
اما دقت داشته باشید که قطعا این قضیه دلیل نمیشود تا حقوق حیوانی سگ را پامال نماییم و در حق آنها ظلم روا داریم و یا قطع صله رحم نماییم .
چنانچه در این قسمت حکایت مشهوری اسلامی است که در ادیان ماقبل اسلام زن بد کاری به پاس ترحم که به سگی روا داشت و ویرا سیر آب کرد وارد بهشت شد !
پس از دوستان که هنوز هم ادعا میکنند که نگهداری سگ به صورت عموم از دید اسلام مشکلی ندارد پرسیده شود ؛
۱- اگر مفید بودن و وفادار بودن سگ برای حکم به طهارتش کافی باشد، پس آب منی که سر آغاز حیات و وسیله یی تولید نسل انسان بعد از ادم و هوا است ،نباید نجس باشد!؟
– آیا کسی در فواید و نیاز انسان به آب منی و همچنین در نجس بودن آن شک دارد؟
۲- اگر مفید بودن و وفادار بودن سگ برای حکم به طهارتش کافی باشد، پس خون که حیات انسان با کمبود آن در خطر می افتد، نباید نجس باشد؟
۳- آیا کسی در فواید و نیاز انسان به خون و همچنین در نجس بودن آن شک دارد؟
۴- آیا به بهانه ی اینکه انسان اشرف مخلوقات هست، می توان نجاست آب منی و خون او را انکار کرد؟
۵- چگونه در داستان اصحاب ادعا میکنید ،که سگ در نزدیک انها استراحت کرده بود، در حالیکه لفظ خود ایت این حرف شما را رد میکند ؟
وَكَلْبُهُم = و سگ شان
بَاسِطٌ = گشوده بود
ذِرَاعَيْهِ = دستهای خود را
بِالْوَصِيدِ = بر دهانه غار
۶- آیا به حجت بودن سنت و احادیث پیامبر اسلام منحیث دومین مرجع دین باور دارید یا خیر !؟
اگر بلی پس پاسخ تان به احادیث که در صحیح بخاری و مسلم که معتبرترین کتب بعد از قرآنکریم هستند و ادعای شما را رد میکند چیست !؟؟
﴿و در اخیر، اشاره ای بر حکمت حرام ها و دوری از آنها﴾:
هر چیزی بنابر حکمتی که در آن است و بر ضرر بشر است، الله سبحانه و تعالی و رسولش آن را برای بشر تفویض نکرده است، و بر آن مهر حرام را زده، بشر را از آن نهی کرده. آیا میدانید که الله سبحانه و تعالی جن را بر انواع و گروه های مختلفی آفریده است.
★ برخی از آن ها خود را به شکل های مختلف از قبیل سگ و مار در می آورند و تعدادی از آن ها پرواز می کنند و کسانی از آن ها نیز در جایی وارد می شوند و سپس می روند، چنانچه رسول الله صلی الله علیه وسلم فرمودند:
★ «الجن ثلاثة أصناف: صنف لهم أجنحة یطیرون فی الهواء وصنف حیات وکلاب وصنف یحلون ویظعنون»[ المشکاة ]
«جن ها سه دسته هستند: دسته ای از آن ها دارای بال هستند و در هوا پرواز میکنند؛ دسته ای خود را به شکل مار و سگ در میآورند و دسته ای دیگر وارد می شوند و می روند(در جایی ماندگار نیستند)».
انسانها نمی توانند جن را بصورت واقعی خود ببینند، البته پیامبران از این امر مستثنی هستند، خداوند متعال می فرماید:
★ « إِنَّهُ یَرَاکُمْ هُوَ وَقَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لاَ تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیَاطِینَ أَوْلِیَاء لِلَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ» (اعراف ۲۷)
او (ابلیس) و همکارانش شما را میبینند از جایی که شما آنها را نمیبینید؛ (امّا بدانید) ما شیاطین را اولیای کسانی قرار دادیم که ایمان نمی آورند!
ولی با این وجود شیاطین و اجنه خود را بصورت حیوانات و حتی بشر در می آورند که در اینحالت امکان روئیت آنها برای انسانها وجود دارد.
اما حیوانات از جمله الاغ و سگ شیاطین را می بینند، چنانکه پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند:
★ «إِذَا سَمِعْتُمْ صِیَاحَ الدِّیَکَةِ، فَاسْأَلُوا اللهَ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنَّهَا رَأَتْ مَلَکَاً وَإِذَا سَمِعْتُمْ نَهِیْقَ الْحِمَارِ، فَتَعَوَّذُوا بِاللهِ مِنَ الشِّیْطَانِ فِإنَّهُ رَأَی شَیْطَانَاً». (رواه البخاری)
(هرگاه بانگ خروس را شنیدید، از الله فضلش را طلب کنید، زیرا او فرشته ای را دیده است، و هرگاه صدای الاغ را شنیدید، از شیطان به الله پناه ببرید؛ زیرا الاغ، شیطان را دیده است).
👈 و باز می فرمایند:
★ «إِذَا سَمِعْتُمْ نُبَاحَ الْکِلاَبِ وَنَهِیْقَ الحَمِیرِ بِاللَّیْلِ فَتَعَوَّذُوا بِاللهِ فَإِنَّهُنَّ یَرَیْنَ مَا لاَ تَرَوْنَ». (أبوداود و احمد)
(هرگاه صدای پارس کردن سگ ها و عرعر الاغ را در شب شنیدید از آن ها به الله پناه ببرید (یعنی بگویید: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم) ، زیرا آن ها چیزهایی را می بینند که شما نمی بینید).
بنابراین حیوانات از جمله الاغ و سگ قادر به دیدن شیاطین هستند، در حالیکه دیدن چهره ی واقعی شیاطین برای بشر ممکن نیست.
با توجه به این معلومات، شیاطین به آسانی داخل بدن سگ ها شده، پارس و عوعو و سر و صدای آنها در وقت نزول ملک های رحمت و ملک های محافظ، و در وقت آذان، به انسانها بر علاوه ی اینکه مزاحمت خلق میکند، آنها را از ورود این ملائک محروم نموده، آنچه از رحمت الهی بر آن خانواده بایستی برسد، ساکنین آن خانواده، بی نصیب و بی بهره میشوند.
★ و این، تنها سگ نیست که نزول ملائک رحمت را از خانه قطع میکند که سگ پرستان و حقوق دانان سگ و حیوان به این موضوع چسپیده اند، بلکهوجود منکراتی از قبیل موسیقی، و یا خالی شدن محیط خانه از صدای قرآن و نخواندن اذکار روزانه توسط افراد خانه.. همگی موجب می شوند که اجنه و شیاطین به آنجا بیایند، و خانه را تحویل شیاطین دهند.
تهیه و ترتیب در مرکز تحقیقاتی و تخصصی اسلام اصیل
نشر مطلب صدقه جاریه است …
جهت دریافت مطالب بیشتر اسلامی از وبسایت ما دیدن نمایید :
www.riarf.com