چرا قرآنکریم‌ نیاز به تفسیر دارد !؟

پاسخ به یک شبهه !👇👇👇👇👇👇👇
چرا قرآنکریم‌ نیاز به تفسیر دارد !؟ 😕🤔😒
معمولا این شبهه توسط دو دسته از اسلام ستیزان ایراد میشود، دسته اول آن دسته از اسلام ستیزان هستند که ادعای اسلامیت را دارند اما منکر حدیث یا سنت پیامبر اسلام منحیث مصدر در اسلام هستند.
به این دسته از اسلام ستیزان قبلا پاسخ مفصلی با استناد به آیات قرآنکریم و حدیث نبوی و دلایل عقلی ارایه کردیم که قابل دسترس به دوستان میباشد !

دسته دوم اسلام ستیزانی هستند که قطعا غیر مسلمان هستند و اغلبا ملحدین هستند .
پس توجه کنید به پاسخ ما به این دسته جاهل و متعصب و مدعی عقلانیت با استدلال جستن از عقل و منطق !

شبهه : چرا از یک طرف خدای مسلمین در قرآنکریم ادعا میکند،که قرآنکریم را آسان نازل کرده،و از طرف دیگر مسلمین برای درک کامل، صدها تفسیر رابرای قرآنکریم نوشته اند !؟

پاسخ ما :
ابتدا از شما طراح شبهه میپرسم؛
– خوب حالا “تفسیر” یعنی چه؟ که یقینا نمیدانید !
– خوب چه فرقی با تأویل دارد؟ اینرا هم که نمی‌دانید!

پس دقت کن! 👇👇👇
تفسیر از “فَسَرَ” گرفته شده، به معنای برداشتن پوشش از روی لغت و باز کردن آن برای فهم بهتر و دقیق‌تر و بدون ابهام است. پس هر متنی، هر بیانی، هر نوشتاری، به ویژه اگر اثر یک علیم و حکیم باشد، نیاز به “تفسیر” دارد و این امر اختصاصی به قرآن کریم ندارد!
👇حتی برای فراگیری الفبای فارسی نیز نیازمند به معلم و تفسیر و تصویر و مشق و توضحی و … هستیم، چه رسد به یک کتاب علمی جامع و چه رسد به کلام الله مجید.
یک بیت شعر یا یک غزل ادبیانه و حکیمانه نیز قرن‌ها مورد تفسیر قرار می‌گیرد، یا هم چنین یک رمان!
👇حتی وقتی همسر یا دوستی برای طرفش نامه‌ ای چند خطی بنویسد، وی آن را خط به خط و فراز به فراز تفسیر می‌کند، اما به قرآن کریم که می‌رسد، می‌گویند: اگر گفته ساده است، پس چه نیازی به تفسیر دارد؟

بله، البته که خداوند کریم قرآن کریم را برای همگان سهل و آسان قرار داده،و آیه ذیل چهار بار در قرآن کریم تکرار شده است که البته هر بار به بُعدی اشاره دارد:

« وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ » (القمر، 17)

ترجمه: و قطعاً قرآن را براى پندآموزى آسان كرده‏ايم، پس آيا پندگيرنده‏اى هست؟

اما معنای آسان قرار دادن این نیست که بیانی ساده است و فاقد مفاهیم بلند و ژرف است و اول و آخرش همان است که هر کسی از ظاهرش می‌فهمد. هر چند که حتی فهم ظاهر نیز درجات دارد.
دقت شود که نه تنها قرآن کریم، بلکه هر کلامی ظاهری و باطنی دارد و هر چقدر علیمانه‌تر و حکیمانه‌تر باشد، بواطن بیشتری دارد!

۱ 👇 – وقتی به فارسی می‌گویید: «من تو را دوست دارم»، جمله‌ی بسیار ساده و روشنی است که هر شنونده‌ای معنا و مفهوم اولیه و ظاهری آن را می‌فهمد.
اما یکی اقدام به تفسیر می‌کند و شروع می‌کند به تشریح این که «من» کیست؟ آیا جسم است، آیا روح است؟ آیا قلب و جان است و …؟
سپس می‌پردازد به این که دوست داشتن یعنی چه و مراتب آن چگونه است و سپس در خصوص رابطه‌ی عمیق انسان با «دوست داشتن» تفسیر می‌کند و ناگهان مخاطب متوجه می‌شود که همین جمله ساده‌ی «من تو را دوست دارم»، چه بواطن و اعماقی داشته که به ذهن او خطور هم نکرده است!

۲ 👇 – قرآن کریم نیز همین طور است. مثال را از سوره حمد بیاوریم، چون تمامی مسلمانان جهان از هر ملیت و به هر زبانی که باشند، با آیات آن آشنایی دارند، چرا که دست کم روزی ده بار این سوره را در نمازهای یومیه و واجب خود قرائت می‌کنند.

ب/1 – « الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ » – معنایش روشن است و همگان می‌فهمند: «حمد مخصوص خداست که پروردگار عالمیان است».
حال یکی در این آیه تأمل و تفکر می‌نماید که «حمد» یعنی چه و فرقش با «شکر» چیست؟
چرا شکر و تشکر نسبت به بندگان نیز جایز است، اما حمد مخصوص خداست؟
چرا برای اشاره به خداوند متعال اسم «ربّ» را پس از «الله» آورده است و مثلاً نفرموده است: «الحمد لله مالک العالمین»؟ و سپس این تحقیقات را با تأسی به بیانات پیامبر اسلام و هم چنین قواعد فن بیان و زبان و…، تشریح و بیان می‌کند که به آن می‌ گویند تفسیر یا شرح و … .

ب/2 – معنای « اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ – ما را به راه مستقیم هدایت فرما»؛ اگر چه برای همگان ساده و قابل فهم است، اما ساده و آسان بودن، دلیل آن نیست که هیچ عمقی برای اهل علم، حکمت و بصیرت نداشته باشد.
لذا یکی به مقوله هدایت که مخصوص الله جل جلاله است می‌پردازد؟ سپس به معنای «صراط» و تفاوتش با «سبیل» که هر دو در قرآن کریم آمده است توجه می‌کند که به تعبیری سبیل راه است و صراط بزرگراه – بعد توجه می‌کند که چرا در قرآن سبیل را «سبیل الله» می‌فرماید، اما به «صراط» که می‌رسد به اشخاص استناد می‌کند و می‌گوید» « صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ »، بعد در قرآن کریم سیر می‌کند که « أَنعَمتَ عَلَيهِمْ » چه کسانی هستند و می‌فهمد که آنها انبیا، صدیقین، شهدا و صالحین هستند که او نیز باید در بزرگراه آنان وارد شود:.

۳👇 – قرآنکریم از همین حروف الفبای عربی تشکیل شده است، پس قرائتش برای همه ساده و ممکن است – از همین کلمات و جملات معمول در محاوره تشکیل شده است، پس فهمش ظاهرش نیز ساده است، اما این سادگی به مثابه [العیاذ بالله] بی‌محتوایی نمی‌باشد!

۴👇 – خداوند متعال فرمود که قرآن را برای پند آموزی ساده کردیم. بله بسیار ساده و روشن می‌فرماید « اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ »، اما به همان سادگی و وضوح نیز می‌فرماید که همه چیز در آن بیان شده است و برای هر کس که تسلیم و مسلمان شود، هدایت و رحمت است « وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِّكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ » !

همگان عمق این تبیان همه چیز و هدایت و رحمت را درک نمی‌کنند، پس باید به «راسخون فی العلم» مراجعه نمایند و به همان سادگی می‌فرماید که قرآن را به تنهایی نفرستادیم، بلکه رسول را فرستادیم و کتاب و میزان را به همراهش نازل کردیم. یعنی کسی نگوید که کتاب کافیست، بلکه نبی است که تزکیه نفس و تعلیم کتاب می‌کند و میزان نیز الگوی عینی آن است!

👇 از این رو به همان سادگی می‌فرماید که بله قرآن برای پندآموزی ساده است، اما برای تعلمیش و بیان اهداف، مقاصد و مفاهیم بلندش، انبیا را فرستادم و کتاب را به آنها نازل کردم، چون همگان ظرفیت دریافت تمام آن را ندارند و افزود که این انبیا برای تزکیه، تلاوت آیات و هم چنین تعلیم کتاب و حکمت ارسال شده‌اند.
خب اگر معنای راحت بودن، ساده و سطحی بود که دیگر نبی لازم نداشت !
قرآن کریم کلام الله، تجلی الله در کلام و کتاب هدایت بشر است – پس آیا می‌تواند به آن معنا و مفهومی که از راحتی و آسانی فرض می‌شود، سطحی باشد؟!
یا همگان بتوانند با در دست گرفتن یک جلد کلام الله مجید و یک روخوانی، همه ظاهر و بواطن آن را درک کنند و بگویند: «کتاب خدا برای ما کافیست؟!»

۵👇 : تفسیر که برای کلمات و واژگان گُنگ و نامفهوم نیست که بگویند: “خدا فرموده قرآن را آسان قرار دادم” – مگر کلماتی چون: دموکراسی – حقوق بشر – جنگ – صلح – معاهدات – عشق – محبت – تنفر – غضب و … خیلی غامض و گُنگ است که این همه تفسیر دارند؟!

۶👇– البته قرآن کریم، “کلام الله” و کتاب هدایت بشر است. کتاب جهان‌بینی – کتاب توحید و معاد – کتاب انسان‌شناسی – کتاب اخلاق – کتاب حقوق و احکام فردی و اجتماعی – کتاب دعا … و خلاصه کتابی است که همه چیز در آن بیان شده است. حال آیا ساده‌ترین متون، تفسیر می‌خواهد تا درست تفهیم و درک شود، قرآن کریم نمی‌خواهد؟!

تهیه و ترتیب در مرکز تحقیقاتی و تخصصی اسلام اصیل
نشر مطلب صدقه جاریه است …
جهت دریافت مطالب بیشتر اسلامی از وبسایت ما دیدن نمایید :
www.riarf.com